ТРИБУНА ДЕПУТАТА

На замітку керівникам і депутатам органів місцевого самоврядування Черкащини

Нагадаємо, що 31 жовтня ц.р. на місцевих виборах до обласної, районних, селищних та сільських рад черкащани обрали 9591-го народного депутата від 36 політичних партій, 6 міських голів міст обласного значення, 20 голів районних рад, 525 сільських та 15 селищних голів. За час після виборів у всіх радах сформовано керівні органи. Слід зауважити, що чимало голів рад та депутатів обрано до рад різних рівнів вперше, і багатьом з них бракує практичного досвіду роботи на цій ниві. У минулому залишился вибори та професійне свято працівників органів місцевого самоврядування. А в розпалі подій – буденна діяльність та вирішення найнагальніших проблем місцевих громад.Саме темі налагодження найефективнішої роботи органів місцевого самоврядування, їх взаємодії з територіальними громадами, районною, обласною та органами центральної влади й присвячена наша розмова з заступником голови обласної ради Василем Касяном.

Із досьє на співрозмовника

53 річний Василь Петрович Касян уродженець м. Кам’янка Черкаського області. Закінчив Харківський юридичний інститут ім. Ф.Е. Дзержинського за спеціальністю «Правознавство». Служив в армії у прикордонних військах Збройних Сил СРСР, а після служби працював у державних, правоохоронних та громадських установах. Останні 20 років очолював великі підприємства компанії «Маїс».
Член Народної партії.
Як заступник голови обласної ради приймає громадян: кожної третьої середи місяця з 10 до12 та з 15 до 18 години, за адресою: м. Черкаси, бул. Шевченка, 185, І поверх Будинку Рад.
Одружений. Має дочку.
Хобі – відпочинок в поєднанні з роботою на дачі.
– Василю Петровичу, вже минуло трохи більше місяця з моменту обрання Вас на посаду заступника голови обласної ради. Часу, по суті, не так і багато, та, разом з тим, уже відбулося чимало важливих подій, зокрема, й 2 сесія обласної ради. Тож Ви, певно, встигли вникнути в зміст питань, поділіться найважливішими враженнями.

– Мені подобається працювати разом із такими досвідченими керівниками, як голова обласної ради Валерій Черняк та його перший заступник Анатолій Рибак, комфортно почуватися в команді однодумців, професійних та освічених людей. Ціную ту якість взаємодії, яка за короткий період склалася між обласною радою та облдержадміністрацією, очолюваною Героєм України Сергієм Тулубом.
Прикладом злагодженої роботи є прийняття за основу стратегічної для Черкащини обласної програми «Будуємо нову Черкащину» на 2011-2015 роки, проект якої було розглянуто на сесії обласної ради. Цінним вважаю в ній і те, що підготовлений облдержадміністрацією проект враховує понад тисячу пропозицій жи­телів нашого краю, у т.ч. й депутатів місцевих рад, голів сільських рад та мерів міст. Зараз ця програма доопрацьовується в постійних депутатських комісіях обласної ради і ми бачимо, що кожному з народних обранців небайдужою є подальша доля Черкащини та її громадян.

– З якими показниками область завершує 2010 рік? Чого очікувати від обласного кошторису наступного року?

– Незважаючи на економічно складний рік, прорахунки попередньої влади, в області є всі підстави сподіватися з наповнення дохідної частини обласного бюджету 2010 року будуть виконані і перевиконані більшістю районів області. Достроково виконано річні показники надходження до бюджету Лисянського, Катеринопільського, Городищенського, Канівського та ряду інших районів. Разом з тим очікується невиконання доходної частини в Черкасах міського бюджету на суму 38 млн. гривень.
У зв’язку з перевиконанням дохідної частини бюджетів ряд районів мають можливість направити додатково близько 35 млн. гривень із січня 2011 року на вирішення важливих соціально-економічних проблем регіонів, насамперед, на придбання медичної апаратури, житла для медичних працівників та вчителів, освітлення населених пунктів в нічний час та інше. Тож певна основа для подальшої розбудови нашого краю напрацьована.
На 28 грудня заплановано проведення третьої сесії обласної ради, на розгляд якої буде внесено проекти обласного бюджету та Програми соціально-економічного розвитку Черкащини на 2011 рік та інші важливі питання. Нині триває робота в постійних депутатських комісіях.
Депутатський корпус обласної ради працює наполегливо і в плані рефорування управління майном комунальної власності, яке, як засвідчили перевірки, у багатьох випадках використосувалось неефективно. Про наслідки такої перевірки йтиме детальна розмова на сесії обласної ради.

– Перебуваючи в містах та районах області з робочими поїздками, керівництву обласної ради довелося зіткнутися з рядом проблем, що є в роботі новообраних сільських, селищних міських голів та секретарів відповідних органів місцевого самоврядування. Власне, це вперше місцевим радам доводиться працювати в умовах, коли вибори відбулися за змішаною системою. Знаю, що особисто Вами за дорученням голови обласної ради Валерія Черняка вже проведено кілька семінарських занять для службовців органів місцевого самоврядування. Що насамперед повинні враховувати депутати і керівники рад у своїй діяльності?

– Дійсно й нам, і їм здобувати досвід доводиться у процесі й важливо, щоб цей процес не мав сумних наслідків для громади. Спершу хочу висловити кілька загальних порад. Перш за все необхідно провести навчання депутатів щодо прав, обов’язків і відповідальності органу місцевого самоврядування. Доцільно спільно сформулювати перелік найбільш гострих проблем населеного пункту (в комунальному господарстві, освіті, охороні здоров'я тощо) та намітити шляхи їх вирішення. Аби не бути голослівним, слід закріпити ці спільні напрацювання в окремому документі й не важливо як він називатиметься – Меморандум, Декларація чи Протокол про наміри. Головне, що спільне його прийняття та особисті підписи під ним зобов’яжуть депутатський загал не лише до намірів, а й спрямують їхні зусилля на вирішення порушених проблем.
Подібний документ доцільно схвалити на сесії, але ще корисніше поінформувати про його спільне прийняття територіальну громаду.

– Наскільки актуальним нині є поняття т.з. більшості в місцевих радах?

– Чинне законодавство не передбачає жодної вимоги щодо формування в раді постійної більшості. Більшість може бути й ситуативною, тобто, з одного питання об'єднуються одні фракції, з іншого – інші, головне, аби рішення приймалися на користь розвитку відповідної громади. До речі, законом не передбачено жодної вимоги до депутатів, яка б примушувала їх голосувати за велінням фракції (тим більш при таємному голосуванні).
Важливий крок – прийняття регламенту. Він не повинен бути переспівом Закону, основна його мета – заповнити ті порожнечі, які ним (законом) не передбачено. Регламент має бути націленим на те, щоб допомогти реалізувати Меморандум, передбачити в ньому права меншості тощо.
Проте найважливіша й найшляхетніша зброя голови, секретаря – відкритість і чесність перед депутатами та громадою. Навіть якщо у вас сьогодні є абсолютна підтримка в раді, треба враховувати й думку опонентів. Тому кожен проект рішення, яке вноситься на голосування, повинен бути попередньо й неодноразово обкатаний у профільних постійних комісіях, на зустрічах із фракціями, з оцінкою всіх переваг і ризиків, які можуть бути.

– На що б Ви спершу порадили звернути особливу увагу міському голові?
– Мер має бути господарником – це дуже добре, але потрібно, щоб в нього був і кваліфікований заступник (секретар), який займеться організацією роботи ради та структурних підрозділів виконавчого комітету. Секретарем ради в більшості випадків стає однодумець голови. Тобто він змушений вже з першого ж дня стати політиком. Отже, міському голові слід провести переговори з усіма фракціями й перше, чого йому треба домогтися – це сформувати дієвий виконавчий комітет. Який він сформує виконавчий комітет так далі й працюватиме рада. Із самого початку слід домовитися з усіма фракціями, що основний критерій добору кадрів – їхній професіоналізм. Надзвичайно важко помирити всі фракції, адже всі вони будуть робити свої кадрові пропозиції, але все ж задля подальшого успіху діяльності ради із запропонованих фракціями кандидатур слід вибрати фахівців, які зможуть ефективно виконувати покладені на них функції.
Якщо дозволяють бюджетні можливості, то, щоб задовольнити найчисельніші фракції, можна піти на збільшення членів виконкому, однак в розумних межах. Найважливіше для голови – сформувати толерантну до себе більшість у раді.

– А кому із запропонованих на посаду секретаря ради кандидатур надати перевагу?

– Слід мати на увазі, що є три речі, за які голову та секретаря можуть звинувачувати в корупції – це оренда майна, видача земельних ділянок і тендерні закупівлі, витрачання бюджетних коштів не за призначенням. Це ті три сфери, де, як багато хто апріорі вважає, обов'язково мають бути якісь зловживання.
Що зробити, аби зняти з себе можливі підозри? На мою думку, доречно віддати ці питання на «відкуп» опозиціонерам, створивши депутатську комісію, яка контролює передачу в оренду майна, та запропонувавши їм увійти до її складу. Така комісія, як і інші, досконало вивчає питання і в разі необхідності прийняття подібного рішення, підтримує його та рекомендує до розгляду на сесії ради. Проте в голови залишається достатньо важелів, аби провести додаткову всебічну перевірку щодо доцільності прийняття того чи іншого рішення. Та головним арбітром стає сесія ради.
Друге – це земельні ділянки. Всі земельні ділянки, які в нас виділяють, три рази проходять через сесію. Щойно з'являється вільна земельна ділянка, яка може бути цікавою для когось, вона в обов'язковому порядку виноситься на конкурс. Після цього збираються конкурсні пропозиції. Знову ж таки, засідає конкурсна комісія і визначає переможця. Потім кандидатура переможця конкурсу вноситься на сесію ради, яка дає йому дозвіл на розробку документації з відведення. Готова документація і проектні плани знову вносяться на сесію для остаточного затвердження. Зауважу, що голова не бере участі в жодній з цих комісій.
І третє – це тендерний комітет. Він створюється рішенням сесії міської ради, 2/3 його складу складають депутати, в т.ч. й представники опозиції. До речі, це дає добру можливість спонукати їх працювати на рівні з іншими народними обранцями.
Більше того, в нас діє таке положення, що кожна фракція і депутатська група повинна мати представників в усіх комісіях. Відтак, питання оренди та землі – за ними.
Голови та секретарі рад повинні чітко розуміти, що співпраця з депутатами є ключовим фактором у діяльності ради.
Від лідерів, від голови та секретаря ради дуже багато залежить. Головне – зробити зрозумілі всім перші кроки.
– З огляду і на бюджетні можливості, і на значне зношення матеріальних фондів комунальної власності місцевих громад, і не кращу соціально-економічну ситуацію в ряді окремих населених пунктів очевидно, що рано чи пізно, а реформи таки неминучі.

– Перш ніж братися за серйозні реформи в окремому місті, районі, селищі чи селі необхідно накопичити політичний багаж, авторитет. Бо в період, скажімо, реформування системи охорони здоров'я цей авторитет неминуче знизиться, тому що система буде захищатись, і зламати її вкрай складно. Тобто, керівник повинен мати певну базу довіри. Новообрані керівники такої довіри нерідко ще не мають. Але життя вимагає прийняття оперативних рішень. Тож із чого розпочинати?
Хочу дати кілька практичних порад. Першого ж дня треба зібрати апарат – передусім людей, які відповідають за документообіг в організації як внутрішній, так і той, що йде назовні. Треба з'ясувати, хто вирішує ті чи інші питання, хто контролює, яка технологія роботи у виконавчому комітеті, які є процедури. Інтенсивний процес самоосвіти повинен початися з першого ж дня.
Є таке золоте правило: якщо не знаєш, як зробити, зроби так, як каже закон. Якщо прийшов новий голова і секретар, то це зовсім не означає, що вони мають право змінити всіх і все. Звісно, право змінити склад виконавчого комітету вони мають. Проте коли приходить новий мер чи секретар законодавство не передбачає автоматичного звільнення всіх чиновників. Та й життя підтверджує необхідність добре придивитися до того апарату, який дістався тобі у спадок, бо завжди є ключові фігури, без яких ніяк не обійтися. Не так просто змінити на кращого, більш досвідченішого чи кваліфікованішого спеціаліста, що займається земельними ресурсами, чи опікується блоком фінансових питань тощо. Тому професіонали, які знають свою роботу і роблять її на користь громади, повинні залишитись, навіть якщо ці люди не є з команди голови та секретаря. Їх можна залучити до спільної співпраці шляхом проведення співбесід, роз’яснення своєї позиції з тих чи інших питань, стимулюванням за якісну роботу.
Процвітання та успіх будь-якої масштабної справи є результатом злагодженої командної роботи. Якщо голові та секретарю вдалося зібрати групу яскравих особистостей, у них виникає природне бажання зробити так, щоб вони працювали разом з більшою користю для всієї організації. Команда – це група працівників, що доповнюють один одного, загальний результат діяльності яких безпосередньо залежить від їхньої взаємодії. Члени команди працюють у спільному інформаційному полі і мають спільні цілі, які є зрозумілими для всіх. Для цього слід створити атмосферу довіри та гармонії в колективі. Люди повинні відчувати, що до них ставляться справедливо й турботливо. Вони мають довіряти один одному і своєму керівникові, бути впевненими, що рішення, які приймаються, підуть їм на користь. Керівник та секретар ради повинні забезпечити таку атмосферу, в якій кожний член колективу зростає й набуває нових навичок та досвіду. Отримання нових знань та досвіду, підвищення кваліфікації працівників має бути спланованим і безперервнимним процесом. Радість від навчання та професійного зростання надихатиме членів команди на повну самовіддачу в роботі.

– Команда – то дуже важлива справа.Але не секрет, що новообрані голови та секретарі рад скуті передвиборчими обіцянками, вимушені брати в свою команду не тільки тих, кого б хотіли, а й тих, кому щось обіцяли…

– Завжди хочеться, щоб тебе оточували професіонали і, до того ж, налаштовані дружелюбно. Звісно, ряд посад можуть обійняти й нові люди з тих, на кого звик покладатися керівник. Не святі горшки ліплять, тож при необхідності й нові спеціалісти можуть підучитися. Головне, щоб і той, кого ти маєш взяти в свою команду з попереднього місця, навіть партійного штабу, розумів, що на новому місці необхідне оволодіння новими знаннями та навичками. Наступним важливим кроком після створення структури апарату – необхідність навчатися. Вибір, на щастя, великий: в навчальні центри для працівників місцевого самоврядування, на семінари міжнародних проектів, на стажування за кордоном, в інші українські міста. Обласна рада також сприяє діяльності Центру з перепідготовки працівників органів місцевого самоврядування та державних адміністрації.
Ми маємо на меті створити такі навчальні програми для працівників місцевого самоврядування, які б дозволи нам суттєво підняти рівень знань усіх співробітників. А також частини територіальної громади, яка працює з нами – перш за все, представників громадських організацій. Формування команди, яка має прогресивні погляди і розуміє сучасні принципи й підходи як до економічного розвитку, так і до реалізації управлінських програм є дуже принциповим питанням. До співпраці з радами слід активніше залучати молодь спочатку на громадських, а далі й на професійних засадах.
Тим більше, що природні кадрові зміни відбуваються в кожній організації. Тож і з органів місцевого самоврядування відходять фахівці пенсійного віку. У більшості випадків їх мають замінити добре освічена сучасна молодь. Проте, переконаний, в колективі має бути дотриманим баланс досвіду управління і притоку свіжих сил.

– У місцевих громад безліч великих і менших проблем. Як не заплутатися в лабіринті буденності? Тим більше, що час іде і вже після минулих виборів керівник має дбати і думати про наступні?

– Однозначно, порятунком в цій ситуації має стати перспективне планування. Це основа для об'єднання територіальної громади, для досягнення кінцевої мети – її розвитку. Робота над цим документом – дуже серйозний механізм об'єднання зусиль влади з громадськими організаціями, політичними партіями, усіма зацікавленими громадянами. Якомога більше залучення людей до участі в розробці стратегічного плану розвитку конкретного населеного пункту, на чолі якого стоїть голова та секретар ради, об’єднає громаду. Такі активісти поповнять ряди команди, самі розумітимуть доцільність прийняття тих чи інших рішень та ще й допоможуть донести таке розуміння до всієї громади.
Тож новий голова та секретар ради повинні проаналізувати, які в населеному пункті є громадські організації і який їх вплив на думку людей, які є місцеві засоби масової інформації, що користуються популярністю.

– Отже без журналістської допомоги тут не обійтися. Проте не секрет, що більшість ЗМІ нині приватні і не всі журналісти навіть при великому бажанні можуть розмістити на газетних шпальтах чи в телерадіоефірі таку корисну та необхідну інформацію…

– Тут важливо, щоб голови та секретарі дбали про надання ЗМІ правдивої інформації про діяльність своєї ради, особливо в питаннях над якими працює рада на перспективу. Задля налагодження дієвої співпраці із ЗМІ слід використовувати її різні форми: прес-конференції, виступи, статті, звернення, інтерв’ю тощо. Повірте, якщо знайти цікавий інформаційний привід, то цю подію не обійдуть увагою ні приватні, ні державні чи комунальні ЗМІ. Проте для всіх журналістів має бути рівний доступ до отримання інформації. А щодо налагодження ділового співробітництва зі ЗМІ, то як і за кордоном, в Україні настав час для того, щоб кожна рада планувала в своєму бюджеті й таку стрічку витрат, у т.ч. й презентаційних.
Водночас не слід нехтувати безпосереднім спілкуванням з громадянами – чи то під час прийому в раді, чи за місцем проживання або на підприємствах. Необхідно добре знати та розуміти потреби різних груп жителів населеного пункту. Так можна краще відчути настрій людей, почути нетривіальні пропозиції, продемонструвати власну демократичність і відкритість. Ефективним засобом були й залишаються громадські слухання з найактуальніших проблем. Проте такий захід потрібно готувати особливо ретельно.
Дієву форму співпраці регулює Закон України «Про органи самоорганізації населення» (ОСН). Це можуть бути будинкові, вуличні чи квартальні комітети, комітети мікрорайонів чи районів. Щоправда, в ідеалі ініціатива створити ОСН має виходити від мешканців, але нині в Україні такими ініціаторами виступають переважно мери та їх команди. ОСН можуть суттєво допомогти у вирішенні питань: прийом громадян з питань благоустрою та комунального обслуговування; участь у програмах розвитку комунальної сфери; контроль на місцях за виконанням програм, прийнятих радою чи виконкомом; організація населення для проведення різноманітних заходів; участь у визначенні питань про надання матеріальної допомоги тощо.
Законодавство передбачає, що не рідше, ніж раз на рік голова ради звітує перед депутатами на сесії ради про свою діяльність. Тож уже з самого початку діяльності потрібно мати на увазі про які реальні справи чи вирішені проблеми можна буде розповісти.

– Можна передбачити всі особливості організаційної роботи, але коли міська чи сільська казна залишаються порожніми, на цьому весь ентузіазм може завершитися…

– Абсолютно згоден. Саме тому підтримка діючих та сприяння створенню нових підприємств, залучення інвестицій є одними з найголовніших завдань як міського, сільського чи селищного голови, так і керівника району чи області.
Економічний розвиток населеного пунтку – це створення інвестиційного клімату. Це підтримка тих, хто займається виробництвом, промисловістю, усіма видами бізнесу – сільськогосподарським, переробним, будівельним, посередницькм та іншим. Усіх потрібно підтримувати і захищати від контролюючих органів, які часом роблять усе, щоб у бізнесу нічого не вийшло.
Громада обирає голову ради, а депутати відповідної ради секретаря, сподіваючись, що вони забезпечать покращення якості життя. Поняття якості життя включає в себе багато різноманітних параметрів, проте аналіз показує, що більшість цих параметрів залежить від одного – рівня безробіття. Коли безробіття знижується, це значить, що збільшуються надходження до бюджету, підвищується заробітна плата, а отже – з'являється можливість реалізації додаткових соціальних програм. Це й зменшення рівня злочинності. Чим менше вільної робочої сили, тим більше треба платити кваліфікованому працівнику, інакше він знайде собі іншу роботу. Врешті, низький рівень безробіття – це більш задоволене населення.
Зменшення безробіття, створення більшої кількості й кращої якості робочих місць є суттю економічного розвитку. Для досягнення цілей економічного розвитку населеного пункту можуть одночасно чи вибірково застосовувати три основних стратегії – підтримка й розвиток діючих підприємств, створення нових підприємств (передусім у малому та середньому бізнесі) і залучення сторонніх інвесторів.
Сприяння створенню нових підприємств також вимагає значної і систематичної роботи. Мабуть, початком цієї роботи є навчання основам підприємництва школярів, освіта населення, руйнування стереотипів щодо підприємця як глитая і спекулянта.
Варто регулярно переглядати і максимально оптимізувати процедури, до яких місцева влада має безпосереднє відношення – реєстрацію та видачу дозволів.
Потрібно мати відкриті й постійно оновлювані бази даних вільних нежитлових приміщень для оренди чи придбання, вільних земельних ділянок.
Потрібні ефективно працюючі організації зі сприяння розвиткові малого бізнесу, такі як от бізнес-інкубатори, центри підтримки бізнесу тощо. Такі організації повинні мати постійний зв'язок з органами місцевого самоврядування та місцевими органами державної виконавчої влади для оновлення тієї інформації, якою цікавляться підприємці.
І знову, треба бути у курсі всіх проблем бізнесу, який народжується, аналізувати ці проблеми, знаходити їх рішення.

– Але де знайти, а ще головніше, чим зацікавити того інвестора і кому з них довіритися?

– Необхідно подбайти, щоб про ваш населений пункт знали. Цьому сприяє участь і загальноукраїнських та міжнародних фестивалях, присутність у туристичних маршрутах, активна участь підприємств населених пунктів у виставках та ярмарках. Слід використовувати презентаційні можливості і в ЗМІ та Інтернеті.
Треба чітко розрізняти інвестора і кредитора. Якщо кредитні установи надають гроші на певний період і одержують свій прибуток за рахунок відсотків, то інвестор стає співвласником підприємства і його запланований прибуток буде складатись з дивідендів або, можливо, вигідного перепродажу своєї частки власності у підприємстві. Тому інвестор обов'язково хоче брати участь в управлінні підприємством. Його рішення про вкладення інвестицій часто залежить від того, буде він мати 51 чи 49% акцій. Тож інвестиційна пропозиція типу «Нам потрібно 100 млн. доларів для переоснащення підприємства» у інвестора викличе значно меншу зацікавленість, ніж пропозиція «Ми маємо земельну ділянку 10 га з підведеною водою, електрикою, зв'язком, залізничною колією для організації виробництва».
Якщо потенційному інвестору скажуть: «Вам треба записатись на прийом до земельників, податківців, екологів, митників» – надії на те, що він у вас залишиться – нуль. Керівники ради повинні бути щиро зацікавлені у приході інвестора, аж до зустрічі його представників в аеропорту, відвідин конкретного населеного пункту, допомоги щодо поселення у готелі, надання консультаційної допомоги зі всіх проблемних питань, що можуть у нього виникнути.

– Перейдемо до блоку найбільш проблемних питань?
– Одним з них є земельні питання. Чи зроблена оцінка землі? Чи є карта землі? Чи є генеральний план розвитку населеного пункту, тобто архітектурний план? Скільки землі приватизовано, скільки її не оподатковується, а така земля також є в окремих населених пунктах. Це, так звані землі запасу, нерідко – недоглянуті, захаращені ділянки.
Головне, що політика керівництва ради повинна бути передбачувана всіма жителями цього населеного пункту, у тому числі й бізнесменами, які приходять на цей ринок. Отже, ми задекларували, що не будемо продавати вільну, «чисту» землю і ми не продаємо. Ми кажемо: «Ми тобі даємо в оренду землю, бо ти виграв конкурс під будівництво, скажімо, котельні (чи заправки, підприємства, офісу, складу). Тепер побудуй і тоді ми продамо під цим об'єктом землю». Чому? – та тому що, якщо ми продамо землю, у власника з'явиться спокуса нічого там не будувати, а потримати, поки вона подорожчає в два рази, і тоді він її продасть. А для рад це не вигідно, нам треба, щоб на цій землі щось будувалося, тоді власник купуватиме будматеріали, платитиме робітникам заробітну плату, йтимуть податки в бюджет. І тепер власник зацікавлений чим швидше побудувати, щоб викупити цю землю під собою – земля ж бо дорожчає. Таким чином це дає подвійний ефект: з одного боку, ви потім набагато більше візьмете за цю землю, з іншого боку – маємо мультиефект отримання коштів від будівництва. Слід зауважити, що питання аукціону вільної землі на сьогоднішній день є дещо нелегітимним, оскільки Кабмін досі не розробив відповідних положень. Та ми обходимо правову колізію, виставляючи земельну ділянку на конкурс, ми продаємо не землю, а право на оренду цієї землі.
– Незважаючи на те, що наша розмова вже охопила цілий перелік важливих питань, що Ви ще вважаєте за необхідне знати й чим керуватись новообраним керівникам рад?

– Дозвольте зупинитись на питаннях, які керівникам органів місцевого самоврядування слід вирішити в найближчий час. Розіб’ю їх на пункти. По-перше, завершується робота з підготовки бюджету на 2011 рік. З урахуванням Бюджетного та Податкового Кодексів України, прийнятих в цьому році, змінилися підходи з наповнення бюджетів місцевих рад та можливості фінансування запланованих витрат.
Тож необхідно звернути увагу на ситуацію у соціальній та гуманітарній сферах. У зв’язку із передачею медичної галузі на фінансування за рахунок місцевих бюджетів виникли питання по налагодженню співпраці у використанні коштів сільських, селищних та районних рад на вирішення проблемних питань функціонування ФАПів та лікарень. Тому необхідно передбачити в бюджетах конкретних сільських рад кошти на дольову участь в ремонті ФАПів, інших важливих соціально-культурних об’єктів конкретного населеного пункту.
По-друге, потрібно визначитись та прийняти участь в переукладанні договорів на оренду землі, заключених з сільгосптоваровиробниками в основному під 3% річних вартості землі. Перед нами стоїть завдання до кінця року перезаключити ці договори або скласти додаткові умови до діючих договорів в частині підняття розрахунків за оренду землі до 4,5%.
По-третє, необхідно розібратися із договорами або заключити їх з конкретними сільською, селищною радою на оренду землі або її викуп, що знаходиться під об’єктами малого підприємництва.
По-четверте, слід детально проаналізувати технічну документацію, якою встановлено межі населених пунктів. Як показує практика, в багатьох випадках в ній не враховано зміни в частині розширення площ землі, що використовуються сільськими радами для надання під будівництво житла, що призводить до самозахватів або невизначеність з виділеною землею.
По-п’яте, треба проаналізувати оформленням документів на передані об’єкти від інших підприємств на баланс сільських рад та землі під ними (інвентарні документи, договори на оренду землі, і т.д.)
По-шосте, розуміючи високі законодавчі вимоги, життя ініціює потребу в забезпеченості роботи конкретної ради юридичним супроводом (доцільно передбачити в штатному розписі посаду юриста або заключення договору на юридичне обслуговування).
Необхідно навести порядок, в тому числі за рахунок подачі справ до суду по самозахватах землі, розробці корисних копалин, не дотримання розмірів об’єктів підприємництва і використання землі під ними, що веде в результаті до зменшення надходжень податків до ради.
Окремо хочу зупинитись на ролі юриста в дотриманні конкретною сільською радою діючого законодавства в сфері природоохоронної діяльності. Для прикладу, обласна державна екологічна інспекція наклала на сільську раду с. Драбівці Золотоніського району штраф в розмірі 19630 грн., за відсутність дозволу на виділення газів із сміттєзвалища, що знаходиться на балансі сільської ради. Інший приклад, Державна екологічна інспекція наклала на сільську раду села Крупське Золотоніського району штраф за відсутність дозволу на водокористування із свердловини яка обслуговує потреби жителів села, школи і дитячого садка в сумі 128 544 грн., це при тому, що бюджет даної сільської ради на 2010 рік складає 342 452 грн. Аналочіний приклад стосується сільської ради села Скориківка Золотоніського району, на яку також накладений штраф за забруднення атмосферного повітря в сумі 35000 грн. І такі приклади непоодинокі.
Потребують серйозної допомоги сільські ради і в підготовці проекту договорів на соціально-економічне співробітництво з орендарями землі, які необхідно заключити для вирішення проблемних питань, що стосуються ремонтів клубів, бібліотек, шкіл, ФАПів, зміцнення їх матеріальної бази на 2011 рік.
По-сьоме, слід розібратися з тим, де працюють жителі ваших населених пунктів і куди роботодавці платять із їх зарплати податки. Для прикладу, сільські ради Смілянського району домовились з інвесторами, які працюють в сільськогосподарському виробництві району і залучають місцевих жителів до робіт, маючи юридичну адресу за межами району. Тож вони оплачують податки в конкретну сільську раду за місцем виконання робіт.
По-восьме, необхідно розібратись з наявним комунальним майном обласної, районної рад, що знаходиться на території вашого населеного пункту, в тому числі в частині його раціонального використання на потреби громади. При необхідності внести від імені ради свої пропозиції з використання комунального майна до відповідної ради.
По-дев’яте, рекомендуємо переглянути ставки, що платяться за об’єкти комунальної власності по договорах, які заключені на довгий термін.
По-десяте, до 1 січня треба заключити договори з власниками (інвесторами), що працюють на землях, переданих в оренду жителями села з питань їх участі у вирішенні соціально-економічних проблем села (виділення безкоштовного автотранспорту для вивезення сміття, надання автопослуг при похованні померлих, надання автопослуг при направленні делегацій з села на різні спортивні та культурно-освітні заходи та інші).
По-одинадцяте, слід розібратися з наявними ліцензіями, знати, хто надає послуги установам, розташованим в конкретному населеному пункті, в системі житлово-комунальних, культурно-освітніх, спортивно-масових, медичних та інших послуг.
По-дванадцяте, необхідно проаналізувати раціональність використанням будівель закладів освіти культури та інших установ, особливо в осінньо-зимовий період з метою економії бюджетних коштів, як сільського, так і районного бюджетів.
Проведіть необхідну роботу щодо залученню коштів місцевих жителів для вирішення питань з освітлення вулиць в нічний час, поточний ремонт доріг, окультурення територій та проведення культурно-масових заходів в 2011 році.
До кінця року залишилось небагато часу, тож треба розібратись спільно з сільськими, селищними головами, відповідними бухгалтеріями щодо ситуації з виконанням планових показників із надходженням коштів до бюджетів, забезпечити виконання контрольних цифр, передбачених бюджетом на цей рік.

– При такому обсязі проблем, що потребують термінового вирішення, якось не хочеться опинитися на місці керівника органу місцевого самоврядування…

– Проте усі ці питання потребують уваги влади і чим швидше керівництво органу місцевого самоврядування справиться з ситуацією на місцях, тим якісніше потім розвиватимуться відповідні територіальні громади та краще житимуть їх мешканці. На завершення нашої розмови хочу сказати своїм колегам-депутатам, що обласній раді спільно з усім депутатським корпусом Черкащини, головами районних рад, міськими, селищними і сільськими головами на найближчі чотири роки багато чого необхідно зробити заради підняття авторитету органів місцевого самоврядування та вирішення конкретних проблемних питань в регіоні, в кожному населеному пункті.
Позділяю особисту думку голови обласної ради Валерія Петровича Черняка про те, що обласна рада готова підставити вам плече в організації вашої роботи, а тому звертаюсь і до депутатського корпусу області, і до усіх небайдужих жителів Шевченкового краю та закликаю всіх об’єднати наші зусилля та спільно працювати задля вирішення проблемних питань кожної громади, кращого сьогодення і майбутнього як всієї Черкаської землі, так і усіх наших земляків. Користуючись нагодою, хочу привітати черкащан з новорічними святами та Різдвом Христовим та побажати усім миру, достатку і Божої благодаті.

Розмову вела Наталя Борисюк

Друкувати   Версія для друку